Skåne 25–28/5 2018

Vi var 22 Skånesugna fågelskådare som lämnade Göteborg i buss på torsdagskvällen; vi passade på att ta ett stopp vid Revingeby vid 22-tiden där vi kunde höra och se flodsångare väldigt väl. Stundtals sjöng den duett med en gräshoppsångare och kören med näktergalar var magnifik. En stork flög över bussen innan vi inkvarterade oss på vandrarhemmet vid Blentarp till lövgrodornas härliga sång.

Lördagen inleddes som kvällen hade slutat med att en stork flög över bussen och vårt första stopp blev Vombs fure där vi bland annat hörde sommargylling och dubbeltrast. Vid dammarna såg vi mindre strandpipare väldigt fint och vid Häljasjön flög en spillkråka över oss. Vid Vombsjön såg vi en fin flock med cirka 180 myrspovar på väg norrut och Vombs ängar bjöd på ett storkbo med ungar, årtor och en kärrsångare sågs och hördes länge och fint vid ett dike där massor av blå jungfrusländor höll till. Det var en härlig stund. Vid Silvåkra såg vi ett pungmesbo under byggnation, men inga pungmesar. Istället såg vi en bivråk och en fiskgjuse. Vid Krankesjön tog vi ett längre stopp i vårsolen och möttes bland annat av skäggmesar, trastsångare och svarttärnor. Vid Björkadammen var det inte mycket fågelaktivitet, men några såg en aurorafjäril. Dammen vid Eneborg, där vi under tidigare resor har hört klockgrodor och sett lövgrodor, är numera svårskådad då sly runt sjön har fått växa sig högt. Det blev inga grodor alls denna gång så vi åkte vidare till Fyledalen där vi bjöds på en kort skymt av en kungsörn och resten av eftermiddagen ägnades åt att leta efter kornsparvar vid bland annat Hammar. Tyvärr blåste det hårt och kornsparvarna ville inte visa sig. Vi flyttade till vandrarhemmet i Skåne-Tranås där vi fick en strålande middag och kvällspromenad.

Söndagen inleddes vid Flodahusdammen där vi kunde se smådopping och höra sjungande sommargylling. Några hörde en brandkronad kungsfågel utmed Parallellvägen och där sågs även en flygande sommargylling. Vid Knäbäcksdösen fick vi kanonobsar av två fältpiplärkor och fältpiplärka sågs även vid Haväng som bland annat även bjöd på kentska tärnor och smålommar. Vid Björket i Kivik kunde vi se och höra gulhämplingar och grå flugsnappare medan Stenshuvud bjöd på en fin fikastund, magnifik orkidéäng samt göktyta. Svabesholms buskmarker bjöd på törnskator och en långbensgroda och dagen avslutades vid Fyledalen där vi fick en fin flyguppvisning av en kungsörn innan den landade i ett träd där vi bjöds på fina bilder genom tubkikarna. Kvällen avslutades återigen med härlig middag på vandrarhemmet och kvällspromenad. Jo, en sak till. Under dagen hade jag sett flygande stenknäckar vid tre tillfällen och ingen annan hade sett stenknäck under resan. Det började bli en snackis … Passande nog kom det en stenknäck flygande vid kvällens artgenomgång och denna gång var det många som hann se den.

Måndagen inleddes vid Drakamöllan där vi inledde med att lyssna på en flodsångare vid parkeringen. Sommargyllingen kom igång ordentligt två minuter innan vi skulle åka därifrån så det var ju riktigt bra timing. Om vissa hade haft lite otur med sommargyllingarna under resan så kompenserades det på bästa sätt nu. Turen fortsatte till Furuboda kursgård där vi tog ett kort stopp och lyssnade på en gulhämpling innan vi fortsatte till Äspet vid Åhus. Det var en riktigt fin vårdag och vi bjöds bland annat på en stjärtand, några kärrsnäppor och en grönbena. Håslövs ängar vid fina Hammarsjön bjöd på tre spelflygande rödspovar och på väg till Herculesdammarna fick vi information om en aftonfalkshane vid Viby äng. Den sågs kort när den flög bortåt. Vi åkte till Hercules istället och såg svarttärnor, hörde rördrom och några hörde pungmes och även massor av kilfläcksländor och några citronfläckade kärrtrollsländor. Innan vi skulle åka fick Marianne en fin observation av aftonfalken så vi stannade vid Viby äng igen och då sågs den igen på längre håll. Det kändes som en fin avslutning på denna Skåneresa och vi rullade norrut mot Göteborg. Resan leddes av mig och en särskilt stor applåd till Berndt som körde bussen på bästa sätt och Gunilla som fixade en massa annat bra.