Öland 8–11/10 2009

Torsdag: Vid 17-tiden lämnade vi Åkareplatsen i två minibussar och en personbil – i regnskurar åkte vi till Kungsbacka för att hämta upp några fler deltagare. Så nu var det 20 personer som förväntansfullt styrde kosan mot den ornitologiska pärlan i Östersjön.

Kunnig guide: Conny Palm. Göran Jansson skötte det praktiska runt omkring. Efter en matpaus i Ljungby, kom vi efter en längre omväg på grund av vägarbete fram till vandrarhemmet Södra Bruket i Degerhamn efter kl 23. Själv låg jag länge vaken och lyssnade till vindens konsert i ventilen innan jag till slut somnade.

Fredag: På morgonen var det tyst i ventilen, men det blåste fortfarande ute, vilket det kom att göra mest hela tiden på Öland.

06.30 lämnade vi vandrarhemmet i mörkret och styrde söderut mot Långe Jan och Ölands södra udde. Under de två timmar vi stod där sträckte stora mängder med ejdrar och gäss, främst prutgäss och vitkindade gäss. En sparvhök visade upp sig några gånger. En flock på cirka 500 ringduvor sträckte och cirka 60 tranor också. Några fjällvråkar flög förbi längs stranden. Nere vid stranden hade vi en fin obs av en skärsnäppa. I övrigt bland annat alfågel, ängspiplärka, kärrsnäppa och smålom. I fyrträdgården såg vi bofink och gransångare.

Efter att ha stått stilla i blåsten så bar det av till Ventlinge Strand. Där fick vi efter en kort väntan en mycket fin obs av en tärnmås (vinjettbilden) som patrullerade alldeles framför oss vid stranden. Ibland lade den sig på vattenytan. Vi såg den fint till och med utan kikare.

Det är lite speciellt att befinna sig på södra Öland under dessa dagar, eftersom så många andra med samma intresse, fåglar, är här samtidigt. Vid Ventlinge Strand såg vi flera bekanta fågelskådare från Göteborgsområdet.

Vid Hahns fiskarstugor fick de flesta av oss se en prärielöpare. På Schäferiängarna en flock ljungpipare. Vid larmtavlan vid Ottenby Kungsgård hade vi en fin överblick över ängarna och Norra Lunden. Bland annat sågs flera havsörnar, en blå kärrhök, en steglits, nio rapphöns och till slut även en stäppörn som gled norrut från Norra Lunden.

Vi åkte upp mot Eketorps borg eftersom stäppörnen rapporterats i området, men tyvärr fick vi inte se den mer denna dag.

Cirka 500 meter norr om Össby kunde vi studera en honfärgad svarthakad buskskvätta.

Vid Näsbybadet fanns bland annat myrspov och storlom. De flesta tog en lång promenad söderut efter stranden, men vi var några deltagare som stod kvar där. Själv fick jag se en smådopping och dessutom en säl, som några gånger sträckte sig upp ur vattnet och nyfiket studerade oss.

Gräsgårds hamn blev sista stoppet för dagen och gav bland annat en kustpipare och en prutgås på land.

Därefter smakade det gott med middag på restaurang i Mörbylånga. Efter artgenomgång på vandrarhemmet, var det skönt att sova efter en lång givande dag.

Lördag: På Ölands södra udde drog en morkulla förbi fyren. Två havsörnar visade sig ute på Västrevet. I övrigt såg vi bland annat gråhakedopping och kentsk tärna.

En hornuggla flög förbi oss vid Hahns fiskarstugor och satte sig i ett träd. Efter en häftig regnskur så var det gott om kungsfåglar. En kungsfågel gjorde ett kort besök inne i en av våra minibussar. En annan kungsfågel satte sig på en fågelskådares ena sko.

I Södra Lunden tog vi fikapaus och en kort promenad mot Schäferiängarna gav bland annat en duvhök. Då kom ett larm om stäppörnen söder om Eketorps borgorps borg, och eftar att ha förflyttat oss dit kunde vi alla studera stäppörnen, när den satt i en talltopp några hundra meter söder om oss.

I Västerstadsviken fanns bland annat stjärtand, myrspov, kustsnäppa, en havsörn och en dvärgbeckasin.

Under ett kort besök i Naturbokhandeln kom ett larm om tuvsnäppa vid Sebybadet och tillsammans med många andra fågelskådare kunde vi studera den när den gick i tången.

Efter 30 minuters stopp vid Stenåsabadet var det dags för middag på en pizzeria i Mörbylånga och sedan artgenomgång på vandrarhemmet.

Söndag: Hemresedag och mer mulet.

Ölands södra udde gav bland annat storlom, sjöorre och alfågel.

En taigasångare larmades från Grönhögen, men när vi kom dit visste ingen av alla ornitologerna där var den var. Vi fick nöja oss med en svart rödstjärt och återvände till vandrarhemmet för städning och packning av fordonen.

Till sist stannade vi i Beijershamn och såg bland annat storspov, snatterand, skedand och stjärtand. Några fick se skäggmes.
Det kom ett ihållande regn, som gjorde att vi åkte därifrån tidigare än beräknat.

Efter lunch i Ljungby var vi åter i Göteborg efter 17.30.

Vi hade då åkt 125 mil och totalt observerade gruppen under Connys säkra ledning 114 arter.
Själv är jag mycket nöjd med resan som jag vunnit. Jag fick dessutom fyra nya ”livskryss”.