GOF:s vinterresa till Skåne, februari 2022

Att åka på en GOF-helg i Skåne, i februari, är något som många ser fram emot. Det är ett bra sätt att komma igång med skådandet i det nya året. För ovanlighetens skull så var väderprognosen sol hela helgen!

Hela det trevliga gänget! Foto: Kim Larsson

För att maximera skådartiden så utgick vi kl 09:00 på fredag morgon. I Ängelholm så tog vi en avstickare för att njuta av en gammal hanne av arten mandarinand.

Den fina mandarinand vi såg. Foto: Manne Strömbäck

Nere i Skanörs hamn så hittade Lennart en praktejder som funnits i området ett tag. Super kul! Sen kom plötsligt ett larm om en lappuggla som hade hittas precis nära vägen, vi åkte dit och fick otroliga observationer! Mäktigt!

Den mäktiga lappugglan. Foto: Manne Strömbäck

Vi gjorde sen ett snabbstopp för att få in en rödhuvad dykand på reselistan. Jörgen såg en kattuggla som flög förbi kyrkan bredvid vandrarhemmet. 62 arter dag 1

Lördagen började med solsken! Vi körde runt och letade efter gäss, vi hittade grå,vitkindad, kanada,säd och bläsgås. Vi hittade ingen spetsbärgare. Vid pulken fick vi bättre utdelning med stenfalk, spillkråka och blå kärrhök tex. Vi såg också en brun kärrhök, detta är mycket ovanligt. Kim fick också några bilder på fågeln. Ute vid Tosseberga hamn var havet spegelblankt, dock var det ganska dåligt med fågel, så det var ett bra tillfälle att fika lite. Då det inte hände så mycket så bestämde vi oss för att ta en liten promenad och kolla lite andra områden, inte mycket fågel hittades. Men plötsligt skriker Hans ut. -”en utter!”. Och visst, ute i vattnet så dök den upp. Uttern var fullt upptagen med att fiska så den uppehöll sig på samma ställe under hela obstiden, detta gjorde att alla deltagare fick njuta av uppvisningen. För många av oss så var detta första gången i livet man såg en utter. Vi besökte ett flertal fina plaster efter Skånes östkust. 82 arter efter dag 2.

Söndagen började på klassiskt vis med att leta efter konsparv. Det knastrande under våra fötter och soluppgången började värma oss. Och ganska snart efter vi kommit fram till vinterfältet så var dom där …kornsparvarna. Det var helt vindstilla och vi kunde höra kornsparv sång, i den lugna morgonen.

I Fyledalen så letade vi kungsörn, utan att hitta någon, men vid en liten promenad längst vattnet så utbrister Mikael -”kungsfiskare”. Tror att flera av oss trodde han skämtade, men sen så kunna alla se den blåglänsande fågeln!

Kungsfiskare. Foto: Manne Strömbäck

Får heller inte glömma nämna att vi hörde flera skogsduvor som hoade i dalen. Efter ett tips så kunde vi bocka av en svarthalsad dopping. Och så fick vi en superfin obs på en sjungande Trädgårdsträdkrypare. 🙂

trädgårdsträdkrypare. Foto: Manne Strömbäck

På vägen hem så hittade Anders en Ägretthäger från bussen och efter att busschauffören tog beslutet att stanna och backa lite, så fick vi alla se fågeln.

Tack vare Lennart, som fått tips om några storkar, så tog vi en kort extra sväng för att se dom. Detta lyckades och alla som ville fick bra foton.

stork, Foto: Manne Strömbäck

En super bra resa, och jag tror att vi alla redan nu längtar efter februari nästa år, då det finns changs att upprepa detta äventyr igen!

Stort tack till vår guide Lennart Falk, som förgyllde hela resan med sin kunskap och de många tillfällen han fick oss alla att gapskratta. 🙂

Tack Kim Larsson för rovfågel räkningen!

Rovfåglar vi såg under helgen:

Röd glada: 64 st

Tornfalk:8

Sparvhök: 2

Stenfalk: 1

Totalt blev det 96 st olika fågelarter!