Skåne 22–25/5 2014

Vi anlände på torsdagskvällen till Blentarps vandrarhem och hörde spelande lövgrodor i den vackra vårkvällen. På fredagsmorgonen åkte vi till området runt Häljasjön och Vombs fure där vi möttes av en flock stjärtmesar och en vacker vårfågelkonsert. Därefter tog vi ett snabbt stopp vid Vombsjöns utlopp innan vi stannade vid Silvåkratornet vid Krankesjön. Där sågs bland annat svarttärnor väldigt fint och på ängen sjöng en gräshoppsångare i den varma vårsolen.
Därefter tog vi ett kort stopp vid Vombs ängar där vi kunde se vita storkar och tranor till tonerna av gräshoppsångare och vid Sjötorps ängar sågs flera svarttärnor och ännu en gräshoppsångare sjöng. Vid Björka hördes en sommargylling och där flög två aurorafjärilar. Ett stopp vid en damm vid Eneborg skulle ge oss klockgrodesång, men dessa grodor var tysta och istället fick vi se åtskilliga lövgrodor som stod på buskarnas grenar och solade sig. Vi fortsatte genom Fyledalen till Lyckås där vi hade en väldigt behaglig långfika innan det blev dags för rovfågelsfestival. Inom loppet av tio minuter passerade sju olika rovfågelarter nämligen kungsörn, bivråk, tornfalk, duvhök, fiskgjuse, lärkfalk och givetvis röda glador. Kungsörnen kunde vi se fint i över en halvtimme. Därefter åkte vi norrut till Äspet vid Åhus där vi kunde få en liten skymt av en svartbent strandpipare och fina observationer av myrsnäppa, småtärna och skärfläckor. Vid Furuboda sjöng gulhämplingar och på kvällen, efter middagen, gick vi till en damm vid fina vandrarhemmet i Tranås och lyssnade på lövgrodor. Lördagen inleddes vid Flodahusdammen på Ravlunda skjutfält och vi mottogs omgående av en sommargylling som flög över dammen och från träden hördes flera sjungande gyllingar tillsammans med trädlärkor, dubbeltrastar och smådopping. Vid Knäbäcksdösen började det regna lätt och efter ett tag kunde vi se fältpiplärka både länge och väl. Göktytan skrek från buskagen och sommargylling hördes på avstånd. I dammen tittade vi även på vattensalamandrar. Fina miljöer var ett tema för de längre fikastunderna och utsikten vid Haväng är ju aldrig fel och där kunde vi även bekanta oss med storlommar, gråhakedoppingar, en sjungande fältpiplärka, forsärla och sommargylling, och regnet hade upphört. Därefter åkte vi söderut och mötte gulhämpling vid Björket utanför Kivik och vid kapellet var herr och fru svarthakad buskskvätta på plats och visade upp sig fint. En kort promenad vid Stenshuvud bjöd på en mäktig fågelkör, en magnifik orkidéäng full av Sankt Pers nycklar och ängsnycklar, landets kanske vackraste strandremsa samt rosenfink, bivråk och goda glassar. Därefter skulle vi åka söderut, men distraherades av uppgifterna att det hade upptäckts en vitögd dykandhane vid Torupa flo och efter lite trixande så stod vi på en grusväg och tittade på denna vackra and. Resan fortsatte därefter söderut till grusvägarna runt Hagestads mosse där vi tyvärr inte såg kornsparvar utan vi åkte istället till Kåseberga och fikade. Vid Hammar var däremot kornsparvarna hemma och vi såg ett par på behagligt avstånd. Fin middag på vandrarhemmet under kvällen och sedan promenad till en annan lövgrodedamm där grodorna sjöng och vi mötte även en kornknarr i den ljuvliga majkvällen. Söndagen inleddes vid Drakamöllan med sång av sommargylling och skogsduva innan vi åkte vidare till Forsakar där vi mötte flera forsärlor och vid det lilla vattenfallet fanns en yngre strömstare. Turen gick vidare till Håslövs ängar vid Hammarsjön där vi hördes en sjungande gräshoppsångare och såg flera rödspovar. Skåneturen avslutades vid Herculesdammarna vid samma sjö som bjöd på svarttärnor och vit stork och precis innan vi skulle åka hem så fiskade en skräntärna över dammarna till tonerna av resans enda rördrom. Det upplevdes som en väldigt fin avlutning på en mycket lyckad helg. Totalt såg vi drygt 140 arter under helgen i Skåne och resan leddes av undertecknad som även vill rikta ett stort tack till alla deltagare och Berndt, som körde bussen på ett strålande sätt, för en synnerligen trevlig helg.